Microsoft ücretsiz uygulamalardan nasıl para kazanacağını ortaya koydu
 Sinan Küstür -

Microsoft  geride kalan yılda yazılım konusunda bazı sürpriz hamlelerin  altına  imza atmıştı. PC ve telefon üreticilerine ücretsiz Windows ve  Windows  Phone lisansları dağıtan, iOS ve Android kullanıcılarına Office   uygulamalarını ücretsiz olarak ulaştıran ve popüler mobil uygulamaları   satın almayı sürdüren Microsoft, cesur hamleleri nedeniyle övülmüştü.   Microsoft ücretsiz uygulamalardan belli özellikleri ücretli olarak   sunarak (freemium) para kazanmayı amaçlıyor.

Microsoft,  geleneksel olarak Windows ve Office gibi yazılımları  üreticilere ve  kurumlara lisanslama yoluyla gelir elde ediyor. Bu çok  başarılı strateji  sayesinde bir yazılım devine dönüşen şirket, PC  pazarında hakimiyet  kurmuştu. Ancak mobilin coğrafyayı değiştirmesiyle  birlikte Microsoft iş  planının geleceği için yeni stratejiler  geliştirdi. Microsoft  Convergence etkinliğinde konuşan Microsoft’un  pazarlama şefi Chris  Caposella, Microsoft’un “freemium” planını  detaylarıyla açıkladı.
Microsoft’un  planı “elde et, etkileşime gir, kaydet, paraya çevir”  olarak  adlandırılan dört aşamadan oluşuyor. Elde et aşamasında  Microsoft, bir  uygulamadan ücretsiz olarak faydalanmayı isteyen bir  kullanıcı tabanı  oluşturuyor. Etkileşime gir aşamasında ise Microsoft  kullanıcıları  ürünlerine bağlamayı ve ekosisteminin diğer parçalarını  koz olarak  kullanmayı amaçlıyor. Kaydet aşamasında çarkı döndürecek  yeni  kullanıcılar bulacak olan Microsoft, paraya çevir aşamasında ise   servisinin kullanıcı tabanından kimlerin ücretli abonelik modeline sıcak   bakacağını bulmaya çalışacak. Google ücretsiz servisleri reklam ve   veriler karşılığında sunarken, Microsoft insanların bağlandıkları   uygulama ve servisler için para ödemeye hazır oldukları fikrine göre   hareket ediyor.
Caposella’nın konuşması, Microsoft’un Apple ve  Google’ın  ekosistemleriyle nasıl mücadele edeceğini net biçimde  göstermesi  bakımından ayrı bir önem taşıyor. Steve Ballmer CEO’luğunun  son  aylarında plana dair bazı detayları paylaşsa da, Caposella  Microsoft’un  stratejisini Apple ve Google ile karşılaştırmalı biçimde  anlatarak  daha fazla detaya ulaşılmasını sağlıyor. Apple’ın  reklamlarında  ekosistemine yaptığı vurguya dikkat çeken Caposella, bunun  ürün  pazarlaması için çok etkili bir yöntem olduğunu dile getirdi.

Microsoft’un  da bu tekniği uygulamaya başladığı Caposella tarafından  doğrulandı.  Microsoft’un pazarlama şefi, Surface Pro 3 ve OneNote  arasında kurulan  derin entegrasyonun sonucunda OneNote kullanımının  önemli ölçüde  arttığını ifade etti. Caposella; Windows, OneNote ve  Surface ekiplerini  birbirleriyle çalışmaya ikna etmeleri gerektiğini,  ancak ortaya çıkan  sonucun Microsoft’un gücünü artırdığını belirtti.  Caposella, Cortana ve  Bing arasındaki entegrasyonla da Google  bağımlılığını kırmayı  istediklerini sözlerine ekledi.